Darmowa dostawa na wybrane produkty tylko do 19.10.2024!
+48 697 096 481

Odzież dla pracowników ma znaczenie – czyli jak Cię widzą, tak Cię piszą

Jak cię widzą, tak Cię piszą – to stare, polskie przysłowie jest szczególnie prawdziwe w dzisiejszych czasach. Jesteśmy oceniani na podstawie naszej twarzy, sylwetki, sposobu chodzenia czy też ubrań, które nosimy. Dotyczy to także odzieży firmowej dla pracowników, którzy są swego rodzaju wizytówką firmy. Jakie znaczenie ma więc odzież dla pracowników?

Autoprezentacja – czyli co ludzie myślą, gdy nas zobaczą?

Czy tego chcemy, czy nie, jesteśmy ciągle oceniani przez innych ludzi. Na podstawie naszego wyglądu tworzy się w ich głowach wyobrażenie naszego charakteru czy stylu życia. Te osądy mogą być nietrafione lub krzywdzące, ale nie znając dobrze innego człowieka możemy oceniać go tylko obserwując jego prezencję.

Każdy z nas działa w ten sposób i na podstawie wyglądu zewnętrznego dokonuje oceny innego człowieka. Gdy widzimy piękną kobietę w modnej sukience, która pewnym krokiem idzie przed siebie, od razu myślimy o niej jako o osobie zasługującej na naszą uwagę. Z kolei widok zgarbionego młodego mężczyzny, w spodniach o zbyt dużym rozmiarze i poszarpanej bluzie nie wzbudza w nas pozytywnych emocji – większość z nas przypisze mu od razu wiele negatywnych cech. To właśnie jest autoprezentacja – sposób, w jaki prezentujemy się innym ludziom, nasz ubiór i postawa determinuje ich myślenie o nas. Najważniejsze jest pierwsze wrażenie, które potrafi bardzo wpłynąć na to, czy kogoś polubimy, czy uznamy za nieatrakcyjnego.

Wizerunek pracownika – obraz całej firmy

Dokładnie w ten sam sposób funkcjonuje to w przypadku firm i kontaktów na linii klient – pracownik. Nie muszą to być nawet kontakty bezpośrednie, takie jak rozmowy i negocjacje, ale sam widok pracowników, ich standard pracy czy wygląd. Pracownik jest więc wizytówką firmy, a klient wyciąga wnioski o całym przedsiębiorstwie na podstawie swoich odczuć wobec danego pracownika. Łatwo to przedstawić na przykładzie zachowania – jeśli przyjedziemy do serwisu samochodowego i dwóch pracowników będzie dla nas niemiłych, prawdopodobnie w rozmowie z przyjacielem stwierdzimy, że pracują tam nieprzyjemni ludzie. Być może firma zatrudnia 50 osób, którzy zachowują się inaczej, my jednak tego nie wiemy i wyciągniemy wnioski z zachowania tylko dwóch z nich.

Podobnie jest z wyglądem pracowników, który również podświadomie oceniamy. Nie bez powodu w korporacjach czy restauracjach obowiązuje określony dress code, mający wywoływać wśród klientów pozytywne odczucia. Prawnicy kancelarii noszą garnitury, aby podkreślić swoją pozycję oraz wzbudzać zaufanie, a pracownicy dużych sklepów uniformy, które kolorystyką często nawiązują do logo firmy.

Czy odzież dla pracowników ma znaczenie?

Na przestrzeni lat zostało wykonanych wiele badań, których wyniki jednoznacznie wskazują, że ubiór pracownika bardzo silnie oddziałuje na klientów. Na podstawie ich wizerunku konsumenci często oceniają całe przedsiębiorstwo lub jego konkretny oddział, pracownicy są więc prawdziwymi ambasadorami marki. O ile jest to dość oczywiste w korporacjach czy firmach z branży finansowej, to w branżach związanych z pracą fizyczną, takich jak budownictwo lub usługi montażowe, wciąż dużo mniej uwagi poświęca się wyglądowi zatrudnionych osób. To błąd – choć wizualna prezentacja pracowników nie jest ważniejsza niż ich umiejętności czy bezpieczeństwo, warto zadbać o ich ubrania.

W pracy fizycznej najważniejszą funkcją odzieży jest ochrona przed potencjalnymi zagrożeniami. Bezpieczeństwo przede wszystkim, ale warto zauważyć, że jakość jest bezpośrednio powiązana z wyglądem ubrań. Markowa odzież robocza, wykonana ze starannością i użyciem dobrych materiałów zwykle wygląda zdecydowanie lepiej niż jej tańsze odpowiedniki. Poza tym jest trwalsza, zapobiega też powstawaniu przetarć czy dziur, które bezpieczeństwa nie zwiększają i nie wyglądają zbyt estetycznie. Oczywiście podczas pracy fizycznej nie da się uniknąć zabrudzeń lub zniszczeń odzieży, ale i tak wysokiej jakości produkty prezentują się lepiej i mogą dłużej służyć pracownikom.

Ubiór i prezencja pracowników mają znaczenie w postrzeganiu firmy przez jej klientów. Warto zadbać więc o to, aby noszona przez nich odzież była praktyczna, bezpieczna i wysokiej jakości. Jest to ważne zarówno w pracy biurowej, jak i pracy fizycznej.

Podobne wpisy